יבלות בכף הרגל - אבחון וטיפול

אבחון

רופא כף רגל מוסמך מאבחן בדרך כלל יבלת כף רגל על ידי התבוננות בה או חיתוך השכבה העליונה עם אזמל ובדיקת האזור לנקודות. הנקודות הן כלי דם זעירים קרושים. במקרים מסויימים עשוי הרופא לחתוך חלק קטן מהיבלת ולשלוח אותו לבדיקה במעבדה.

טיפול

רוב יבלות כף הרגל אינן מזיקות וחולפות ללא טיפול, אם כי זה עשוי לקחת שנה או שנתיים בילדים, ואף יותר זמן אצל מבוגרים. אם אתם רוצים להיפטר מהיבלות מוקדם יותר, וטיפול ביתי לא עזר, פנו לרופא כף רגל. שימוש באחד או יותר מהטיפולים הבאים עשוי לעזור:

• תרופה להקפאה (קריותרפיה). קריותרפיה נעשית במרפאה וכוללת התזת חנקן נוזלי על היבלת, עם תרסיס או צמר גפן. שיטה זו יכולה להיות כואבת, ולכן הרופא עשוי להרדים את האזור תחילה.
  • ההקפאה גורמת להיווצרות שלפוחית ​​סביב היבלת, והרקמות המתות נושרות תוך שבוע בערך. קריותרפיה עשויה גם לעורר את מערכת החיסון שלכם להילחם ביבלות ויראליות. ייתכן שיהיה עליכם לחזור למרפאה לטיפולים חוזרים כל שבועיים עד 3 שבועות עד להיעלמות היבלת.
  • תופעות לוואי אפשריות של קריותרפיה הן כאב, שלפוחיות ושינויים קבועים בצבע העור (היפופיגמנטציה או היפרפיגמנטציה), במיוחד אצל אנשים עם עור כהה.
  • תרופת פילינג חזקה יותר (חומצה סליצילית). תרופות ליבלות בעלות מרשם עם חומצה סליצילית פועלות על ידי הסרת שכבה אחת של יבלת בכל פעם. הן עשויות גם להגביר את יכולת המערכת החיסונית שלכם להילחם ביבלות.
  • סביר להניח שרופא כף הרגל יציע לכם להשתמש בתרופה באופן קבוע בבית, ולאחר מכן להגיע לביקורת בקליניקה מדי פעם. הטיפול יכול לקחת שבועות כדי להסיר את היבלת בשיטה זו.

תהליכים ניתוחיים ואחרים
אם חומצה סליצילית ושיטות הקפאה אינן פועלות, הרופא עשוי להציע אחד או יותר מהטיפולים הבאים:

• ניתוח קל: הרופא חותך את היבלת או מחסל אותה על ידי שימוש במחט חשמלית (התייבשות וחיפוי אלקטרוד). שיטה זו עלולה להיות כואבת, לכן הרופא  ירדים את העור שלכם תחילה. מכיוון שלניתוח יש סיכון להצטלקות, הוא אינו משמש לעתים קרובות לטיפול ביבלות כף הרגל אלא אם טיפולים אחרים נכשלו. צלקת בכף הרגל יכולה להיות מציקה וכואבת במשך שנים.
  • תרופה מעוררת שלפוחיות: הרופא מורח קנתרידין, הגורמת לשלפוחית להיווצר ​​מתחת ליבלת. יתכן שתצטרכו לחזור למרפאה לאחר כשבוע כדי להסיר את השלפוחית המתה.
  • טיפול מערכת חיסונית: בשיטה זו הרופא משתמש בתרופות או פתרונות אחרים כדי לעורר את מערכת החיסון שלכם להילחם ביבלות ויראליות של כף הרגל. הרופא עשוי להזריק ליבלות חומר (אנטיגן) או למרוח תמיסה או קרם על היבלות.
  • טיפול בלייזר: טיפול בלייזר Pulsed-dye צורב וסוגר כלי דם זעירים. הרקמה הנגועה מתה בסופו של דבר, והיבלת נושרת. יש לחזור על שיטה זו כל שבועיים עד 4 שבועות. הרופא כנראה ירדים את האזור לפני הטיפול.
  • חיסון: חיסון HPV שימש בהצלחה לטיפול ביבלות למרות שחיסון זה אינו מכוון ספציפית לנגיפים הגורמים ליבלות.
    אם יבלת כף הרגל חולפת לאחר הטיפול ויבלת נוספת צומחת, זה יכול להיות בגלל שהאזור נחשף שוב ל-HPV.

לקביעת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים או חייגו 074-7643454

אורח חיים מניעתי ותרופות ביתיות

אנשים רבים הסירו יבלות בעזרת טיפול ביתי:

• תרופת פילינג (חומצה סליצילית): מוצרים להסרת יבלות ללא מרשם נמכרים כמדבקה, ג'ל או נוזל. סביר להניח שתונחו לשטוף את האזור הנגוע, להשרות אותו במים חמים ולהסיר בעדינות את השכבה העליונה של העור המרוכך בעזרת אבן ספוג. לאחר התייבשות העור, מורחים את התמיסה או המדבקה. יש להחליף מדבקות כל 24 עד 48 שעות. משתמשים במוצרים נוזליים מדי יום. זה יכול לקחת שבועות כדי להסיר את היבלת בשיטה זו.
  • תרופה להקפאה (קריותרפיה): תרופות ללא מרשם המקפיאות את היבלת. יש להיזהר כיוון שחלק ממסירי היבלות הם דליקים ואין להשתמש בהם סביב אש, מקורות חום כגון מגהצים, תנורים  וסיגריות דולקות.
  • סרט דביק: שימוש בנייר דבק להסרת יבלות היא גישה לא מזיקה אך לא מוכחת. כדי לנסות את זה, כסו את היבלת בנייר דבק כסף, החליפו אותו כל כמה ימים. בין יישום, יש להשרות את היבלת ולהסיר בעדינות רקמות מתות בעזרת אבן ספוג או קרש אמרי. לאחר מכן השאירו את היבלת פתוחה לאוויר להתייבש במשך כמה שעות לפני שתכסו אותה שוב בסרט דביק.

באופן כללי, לא משנה איזה טיפול תנסו, עשו את שני הדברים הבאים:

• כסו את היבלת כדי למנוע את התפשטותה לחלקים אחרים של הגוף או לאנשים אחרים.
  • שטפו ידיים לאחר נגיעה ביבלת.

אם יבלת כף הרגל חולפת לאחר הטיפול ויבלת נוספת צומחת, זה יכול להיות בגלל שהאזור נחשף שוב לוירוס ה-HPV.

טיפול ביבלות בכף הרגל באמצעות סרט דביק
שימוש בנייר דבק להסרת יבלות - מיתוס או תרופת פלא?

איך להתכונן לפגישה עם רופא

סביר להניח שתתחילו בביקור אצל רופא המשפחה שלכם, אשר עשוי להפנות אתכם לרופא עור או לרופא כף רגל. הטיפים הבאים יכולים לעזור לכם להתכונן לפגישה.

מה אתם יכולים לעשות
הביאו רשימה של כל התרופות שאתם נוטלים באופן קבוע – כולל תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה – והמינון היומי של כל אחת מהן.

ייתכן שתרצו גם לרשום שאלות עבור הרופא, כגון:

• אם יש לי יבלת בכף הרגל, האם אני יכול/ה להתחיל עם טיפול בבית?
  • בטיפול ביתי, באילו מצבים עלי להתקשר אליך?
  • אם הטיפול הראשון לא עובד, מה ננסה אחר כך?
  • אם הגידול אינו יבלת, אילו בדיקות עליך לעשות?
  • כמה זמן ייקח עד לקבלת תוצאות?
  • איך אני יכול/ה למנוע יבלות?

למה לצפות מהרופא שלכם
הרופא עשוי לשאול אתכם שאלות כגון:

• מתי שמת לב לראשונה ליבלת?
  • האם היא השתנתה בגודל, צבע או צורה?
  • האם כואב לך?
  • האם היו לך יבלות בעבר?
  • האם יש לך סוכרת או תחושה ירודה בכפות הרגליים?
  • האם יש לך מצב רפואי כלשהו או שאת/ה נוטל/ת תרופה כלשהי שהחלישה את המערכת החיסונית שלך?
  • ניסית תרופות ביתיות כלשהן? אם כן, כמה זמן השתמשת בהן והאם הן עזרו?
  • האם את/ה מבקר/ת בבריכת שחייה או בחדר הלבשה – מקומות שיכולים להכיל וירוסים הגורמים ליבלות?

מה אתם יכולים לעשות בינתיים
אם אתם בטוחים שיש לכם יבלת בכף הרגל, אתם יכולים לנסות תרופות ללא מרשם או גישות של רפואה אלטרנטיבית. שוחחו עם רופא מומחה לפני שתנסו טיפול ביתי במידה ויש לכם:

• סוכרת
  • תחושה ירודה בכפות הרגליים
  • מערכת חיסונית מוחלשת

אם לחץ על היבלת גורם לכאב, נסו לנעול נעליים מרופדות היטב, כמו נעלי ספורט שתומכות באופן שווה בסוליה ומקלות על חלק מהלחץ. הימנעו מנעליים לא נוחות.